PERSSON:AVIATION

Advokat Eva Persson er en af Europas mest specialiserede og fremtrædende advokater, når det handler om flypassagerers rettigheder under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 af 11. februar 2004 (”Flyforordningen”).

Gennem mere end 13 år har hun sammen med et specialiseret team hos PERSSON advokatfirma ført mere end 45.000 retssager for flypassagerer i Danmark, Sverige og Tyskland, herunder ca. 2.500 i landsretterne og Højesteret.

Advokat Eva Persson leder vores særlige afdeling for flysager – PERSSON:AVIATION – som håndterer store sagsporteføljer for danske og udenlandske professionelle aktører, som har specialiseret sig i at inddrive flykompensationskrav.

For drøftelse af samarbejdsmuligheder kan advokat Eva Persson i fortrolighed kontaktes direkte på e-mail: ep@perssonlaw.dk.

Kontakt os i dag

LEDER DU EFTER EN PROFESSIONEL PARTNER?

PERSSON:AVIATION har i mere end 13 år samarbejdet med en lang række professionelle og kompetente inkassovirksomheder, både danske og udenlandske, der er specialiseret i at inddrive kompensationskrav for flypassagerer i henhold til Flyforordningen. For nogle virksomheder varetager PERSSON advokatfirma kun sagerne ved landsretterne og Højesteret, medens PERSSON advokatfirma  for andre varetager hele deres juridiske afdeling, herunder sagerne ved byretterne.

Uanset behov, vil vi med glæde drøfte et evt. samarbejde omkring større – eller mindre – porteføljer af sager om flykompensation og/eller refusion af billetter. Det er naturligvis helt uforpligtende.

HVORFOR SKAL DU VÆLGE OS?

PERSSON:AVIATION tilbyder skræddersyede løsninger, som tager højde for, at I formentlig har et ønske om, at skille jer ud fra mængden. Vi adopterer naturligvis jeres høje standarder for god service, og ser os selv som jeres ”forlængede arm” i retten.

Der er da også en række åbenlyse fordele, ved at vælge os som betroet juridiske partner, der kan føre jeres sager ved domstolene:

  • Frigørelse af interne ressourcer, så jeres medarbejdere kan fokusere på alt det, som I er gode til, og på lige netop den måde, hvor I har positioneret jer i forhold til markedsføring, kundeservice mv.;
  • Adgang til højt specialiseret viden og dermed en inddrivelsesprocent på over 95 %;
  • Adgang til teknologi, systemer, kapacitet og erfaring, som betyder, at store sagsporteføljer kan håndteres;
  • Automatiserede, digitale processer og dermed en mere effektiv sagsbehandling;
  • Transparent sagsbehandling med adgang til egne sager 24/7 via vores brugervenlige dashboard;
  • Løbende juridisk rådgivning og sparring med eksperter inden for Flyforordningen;
  • Nyhedsbreve med gennemgang af ny praksis, nationale- og internationale domme, interessante betragtninger osv.

BLEV DIT FLY FORSINKET ELLER AFLYST?

Hvis du har været udsat for en flyforsinkelse eller aflysning, kan du have krav på flykompensation med helt op til kr. 4.500 (svarende til Euro 600,00). Du kan læse mere om dine rettigheder her.

Flypassagerer, som har krav på flykompensation eller refusion, betjener vi i Flyadvokaten, hvortil vi venligst henviser.

Flyadvokaten tilbyder NO CURE, NO PAY, hvilket betyder, at bistanden er gratis, hvis det ikke lykkes at få luftfartsselskabet til at betale. Med en succesrate på over 95 %, sker det dog heldigvis sjældent, at et krav må opgives.

Advokat Eva Persson blogger i øvrigt om flypassagerers rettigheder på www.flyadvokaten.dk og på www.evapersson.dk, hvor du måske kan finde svar på dine spørgsmål. Hvis ikke, er Flyadvokatens erfarne aviation team altid klar til at hjælpe dig med dit flykompensationskrav eller krav på refusion af billetter.

Flyadvokaten kan kontakes via kontaktformuaren på hjemmesiden, pr. e-mail: mail@flyadvokaten.com og på telefon: +45 3343 3333.

FLYKOMPENSATION

Hvornår indtræder kompensationskravet?

I fire situationer, har flypassagerer krav på flykompensation:

  • Hvis flyet bliver aflyst mindre end 2 uger før afrejse (og luftfartsselskabet ikke tilbyder omlægning af rejsen ved førstkommende lejlighed)
  • Hvis flyet bliver forsinket 3 timer eller derover
  • Hvis luftfartsselskabet nægter passageren ombordstigning på flyet (boardingafvisning), eller
  • Hvis afrejsetidspunktet bliver fremrykket med mere end 1 time

Private flyrejsende henviser vi venligst til Flyadvokaten, som – helt uforpligtende og gratis – tilbyder at vurdere ethvert evt. krav på flykompensation.

Flykompensationens størrelse

Størrelsen på flykompensationen afhænger af destinationen.

Hvis rejsen fra Danmark går til f.eks. Kreta, Mallorca eller Malaga (eller den modsatte vej), har passageren krav på ca. kr. 2.985 (svarende til Euro 400). Hvis rejsen går længere væk – f.eks. til Thailand, Dubai eller Mexico – har passageren krav på ca. kr. 4.500 kr. (svarende til Euro 600).

Et barn har i øvrigt også krav på flykompensation, også selvom der ikke er betalt fuld pris for flybilletten. Et spædbarn uden eget sæde har krav på kompensation, hvis det står anført i en bekræftet reservation (f.eks. forældrenes flybillet) og hvis det ikke rejser gratis. Ifølge retspraksis er det tilstrækkeligt, at der er betalt et ”spædbarnstillæg” (eller lign.) på få hundrede kroner.

Flykompensationskrav forældes i øvrigt først efter 3 år. Det betyder, at passagerer kan rejse krav over for flyselskabet i 3 år efter, at hændelsen har fundet sted.

Rejsens længde: Hændelse: Kompensation/krav:
< = 1.500 km. 250 € pr. pers.
> = 1.500 km.
< = 3.500 km.
Og alle inden for EU
  • AFLYSNING
  • BOARDINGAFVISNING
  • FORSINKELSE > = 3 timer
  • FREMRYKNING MED > 1 time
400 € pr. pers.
> 3.500 km. 600 € pr. pers.

OMLÆGNING AF REJSEN

Hvis flyet bliver aflyst, er luftfartsselskabet forligtet til at tilbyde passagererne valget mellem refusion af billetten eller omlægning af rejsen. Det fremgår af Flyforordningens artikel 8.

Passageren skal have valget.

Hvis passageren vælger at få refunderet flybilletten, skal dette ske inden 7 dage.

Hvis passageren vælger en omlægning af rejsen, er flyselskabet forpligtet til at foretage omlægningen under sammenlignelige transportbetingelser til det endelige bestemmelsessted.

Omlægningen skal ske ved førstgivne lejlighed, hvilket betyder, at luftfartsselskabet – om nødvendigt – skal booke billet til passageren hos et andet luftfartsselskab (hvis det er den hurtigste mulighed for at nå frem). Passageren skal – med andre ord – ikke tåle at vente på et af luftfartsselskabets egne fly, hvis et andet luftfartsselskab kan få passageren tidligere frem.

Luftfartsselskabet opfylder ikke sine forpligtelser i hht. Flyforordningen ved at sende et link til selskabets egen hjemmeside, hvor passageren selv kan lede efter nye billetter.

I tilfælde af flyforsinkelse, har passageren i øvrigt ikke krav på omlægning af rejsen, men efter 5 timer, kan passageren kræve at få refunderet flybilletten.

Professionelle aktører, som er specialiseret i at inddrive kompensationskrav for flypassagerer i hht. Flyforordningen, tilbydes sparring og juridisk rådgivning. Kontakt PERSSON:AVIATION for at høre mere.

REFUSION AF FLYBILLETTEN

Hvis luftfartsselskabet aflyser flyet og passageren takker nej til en omlægning af rejsen, skal luftfartsselskabet refundere den fulde købspris for billetten. Pengene skal passageren have inden en uge.

Passageren er ikke forpligtet til at tage imod en voucher eller andet tilgodebevis, men kan kræve pengene tilbagebetalt kontant.

Det er i øvrigt passageren selv, som skal modtage beløbet. Også selvom rejsen evt. er købt via en billetformidler som f.eks. Flybillet.dk, Kiwi.com eller lign.

Hvis passageren selv køber nye billetter hos et andet luftfartsselskab, og de nye flybilletter er dyrere end de oprindelige, kan passageren kræve at få differencen betalt.

FORPLEJNING OG INDKVARTERING

I tilfælde af flyforsinkelse og aflysning, har luftfartsselskabet pligt til aktivt at tilbyde passagererne forplejning og indkvartering, og det er ikke passagerens ansvar selv at opsøge hjælpen.

Omfanget af tilstrækkelig forplejning og indkvartering vurderes i hvert enkelt tilfælde og afhænger primært af ventetid og tidspunkt.

Skal passagererne f.eks. vente natten over, har passagerne krav på indkvartering og en eller anden form for morgenmad. Er flyet 3-4 timer forsinket midt på dagen, har passagererne formentlig kun krav på snacks og/eller en forfriskning.

Det er i øvrigt ikke afgørende for retten til forplejning og indkvartering, hvor meget passagererne har betalt for flybilletten.

Såfremt passagererne ikke modtager efter forholdene rimelig forplejning og evt. indkvartering, kan passagererne kræve, at luftfartsselskabet betaler passagerernes udgifter hertil.

Skriv til os

+45 33 43 33 33

Ønsker du hjælp til én eller flere inkassosager?

Udfyld formularen

Jeg er ikke en robot